Díl 2. – Vishing

Podvodné telefonáty (Vishing)

Cíl těchto telefonátů je stejný jako u podvodných zpráv. Jedná se však o zákeřnější formu z pohledu „sociálního inženýringu“, protože komunikujete s živým člověkem, který okamžitě reaguje na Vaše chování, dokáže vytvářet nátlak nebo vyvolat strach. Zároveň není možné ověřit, zda se jedná o pracovníka banky, policistu nebo správce Vašeho internetového připojení.

Stejně jako v předchozím případě bude cílem útočníka vylákání osobních údajů, např. získání přístupových údajů k bankovnímu nebo jinému účtu a jeho ovládnutí, čísla platebních karet, rodná čísla, peněz nebo instalaci aplikace.

Na co si dát pozor a jak se bránit?

  • Buďte obezřetní, pokud volání přichází z neznámého čísla.
  • Pokud požaduje volající sdělení Vašeho jména, osobních údajů, bankovního účtu, hesel apod., tak rozhodně, žádné informace nesdělujte, seriózní společnost po Vás nebude v telefonátu tyto údaje požadovat. Nenechte se zmást, pokud již některé informace bude volající znát, mohl je získat z volně dostupných informací na internetu nebo ze sociálních sítí.
  • Buďte obezřetní, pokud volající požaduje převody peněz nebo jiné akce, které nesnesou odkladu.

Pokud máte jakoukoliv pochybnost o pravosti a původu telefonátu, zavěste a kontaktujte společnost, jejímž jménem Vás volající kontaktoval, aby Vám potvrdila pravost volání.