Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Díl 2. – Vishing
Podvodné telefonáty (Vishing)
Cíl těchto telefonátů je stejný jako u podvodných zpráv. Jedná se však o zákeřnější formu z pohledu „sociálního inženýringu“, protože komunikujete s živým člověkem, který okamžitě reaguje na Vaše chování, dokáže vytvářet nátlak nebo vyvolat strach. Zároveň není možné ověřit, zda se jedná o pracovníka banky, policistu nebo správce Vašeho internetového připojení.
Stejně jako v předchozím případě bude cílem útočníka vylákání osobních údajů, např. získání přístupových údajů k bankovnímu nebo jinému účtu a jeho ovládnutí, čísla platebních karet, rodná čísla, peněz nebo instalaci aplikace.
Na co si dát pozor a jak se bránit?
- Buďte obezřetní, pokud volání přichází z neznámého čísla.
- Pokud požaduje volající sdělení Vašeho jména, osobních údajů, bankovního účtu, hesel apod., tak rozhodně, žádné informace nesdělujte, seriózní společnost po Vás nebude v telefonátu tyto údaje požadovat. Nenechte se zmást, pokud již některé informace bude volající znát, mohl je získat z volně dostupných informací na internetu nebo ze sociálních sítí.
- Buďte obezřetní, pokud volající požaduje převody peněz nebo jiné akce, které nesnesou odkladu.
Pokud máte jakoukoliv pochybnost o pravosti a původu telefonátu, zavěste a kontaktujte společnost, jejímž jménem Vás volající kontaktoval, aby Vám potvrdila pravost volání.